Rabu, 26 Juni 2019 15:27 WITA

Viral: Raja Malaysia Hentikan Iring-iringan Mobilnya untuk Bantu Korban Kecelakaan

Editor: Suriawati
Viral: Raja Malaysia Hentikan Iring-iringan Mobilnya untuk Bantu Korban Kecelakaan
Istagram

RAKYATKU.COM - Raja Malaysia menuai pujian setelah menghentikan iring-iringan mobilnya untuk membantu korban kecelakaan. Insiden itu terjadi di Putrajaya pada hari Rabu (26/06/2019).

Sultan Abdullah Ahmad Shah bepergian melewati tempat kejadian ketika dia melihat kecelakaan tersebut.

“Yang Mulia turun dari mobil resminya untuk membantu korban kecelakaan di sekitar Putrajaya. Alhamdulillah pengemudi mobil, Jasliza Jamil tidak terluka serius," demikian postingan di akun Instagram resmi Istana Negara.

Gambar-gambar kejadian segera menjadi viral di media sosial. Banyak orang mengomentari fotonya di Istragram dengan kata-kata pujian.

Setelah itu, sang raja dikabarkan melanjutkan perjalanan untuk melakukan pertemuan pra-kabinet dengan Perdana Menteri Mahathir Mohamad.

View this post on Instagram

KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong berkesempatan turun dari kenderaan rasmi Baginda untuk memberi bantuan kepada mangsa kemalangan jalan raya di kawasan Putrajaya. Alhamdulillah pemandu kereta terbabit, Puan Jasliza Jamil tidak mengalami kecederaan yang serius. Seri Paduka Baginda Tuanku kemudiannya meneruskan perjalanan ke Mesyuarat Pra Kabinet bersama YAB Perdana Menteri di Istana Melawati, Putrajaya. Daulat Tuanku. . His Majesty Seri Paduka Baginda The Yang di-Pertuan Agong this morning extended a helping hand to a traffic accident victim in Putrajaya. His Majesty was on his journey to Istana Melawati, Putrajaya for a pre-cabinet meeting with YAB Prime Minister when the motorcade stumbled upon the accident. Fortunately, the driver Puan Jasliza Jamil suffered only minor injuries.

Loading...

A post shared by ISTANA NEGARA (@istana_negara) on

Kepala polisi distrik Putrajaya ACP Rosly Hasan membenarkan kejadian itu. Dia mengatakan pengemudi kehilangan kendali kemudi dan menabrakkan kendaraannya.

"Saat itu gerimis dan dia kehilangan kendali atas kendaraan sebelum menabrak pagar pembatas," kata Rosly. 

“Yang Mulia sangat prihatin dan juga membantu korban. Yang Mulia kemudian melanjutkan perjalanannya ke Istana Melawati,” tambahnya.

Sultan Abdullah, 59 tahun, naik tahta pada bulan Januari setelah Sultan Muhammad V dari Kelantan mengundurkan diri.

Loading...
Loading...